MENY
Til fots for å få strøm

3. mars 2015 Kommentarer er skrudd av for Til fots for å få strøm Views: 1433 Ukategorisert

Til fots for å få strøm

Mens det meste i dag ordnes på telefon eller på nettet, var det ganske vanlig at folk i gamle dager gikk til fots for å bestille strøm.  Dermed ble det også en tett kontakt mellom strømleverandør og kunde.

– God kundebehandling var viktig den gang, og det er det avgjort i dag også. Strømmen er et tema som har opptatt folk gjennom alle tider, sier Randi-Brith Bjørge ved Fortums Kundesenter på Grålum i Sarpsborg.

Hun har levd «med strømmen» i 42 år.

Personlig kontakt har stått i fokus gjennom hele arbeidslivet til Randi-Brith. I mange år var det derfor også slik, at hun kjente store deler av Sarpsborg E-verks kundemasse fordelt på omtrent 8000 innbyggere. Noen hilste hun på både på jobb og ute i byen – på fritiden. Det ble ført kort på hver strømabonnent og alle henvendelser ble notert i egen journalbok. En skulle kanskje tro at mange abonnenter var kranglevorne og skjelte ut E-verkene, men nei, sånn har det aldri vært. Strømkunder både den gang og i dag er sømmelige og ærlige folk. I dag skrur heller ikke leverandørene av strømtilførselen om vinteren, dersom noen ikke betaler til rett tid!

Avlesning

Bortsett fra noen kommuner som har innført automatisk avlesning av strømmålerne, må den enkelte abonnent selv stå for avlesningen av strømforbruket sitt. I de første årene med strømleveranser til private forbrukere, hadde e-verkene egne avlesere. De gikk rundt om kvelden og leste av målerne hjemme hos hver enkelt kunde.

– Og strøm er ikke alltid like lett å forstå for «vanlige folk?»

– Kundesenteret sitter på omfattende kunnskap om vannkraft og strøm. Folk flest har et årsforbruk på mellom 20.000 – 25.000 kilowatt, og det er klart det fører med seg en del spørsmål. Men strøm er noe vi alle må ha og de fleste abonnenter betaler sine regninger rutinemessig, forteller Randi-Brith.

Kommentarer

kommentarer

Tags:, , ,

Kommentarer er låst